____________ навчальний рік
7-й клас
(35 год, 1 год на тиждень, із них 4 год — резервний час)
|
№ уроку
|
Дата
|
Тема уроку
|
Мета уроку
|
Державні вимоги
до учнів
|
Демонстрації, лабораторні досліди
|
Домашнє завдання
|
Вступ
|
1
|
|
Хімія — природнича наука. Хімія в навколишньому світі. Правила поведінки учнів у кабінеті хімії
|
Сформувати в учнів уявлення про предмет вивчення хімії, показати зв’язок хімії з іншими природничими науками, визначити позитивний та негативний вплив хімії на розвиток цивілізації; ознайомити учнів з основними напрямками застосування хімічних знань та з правилами поведінки в кабінеті хімії
|
Учні мають уміти пояснювати, що саме вивчає хімія; розуміти місце хімії серед інших наук про природу, обґрунтовувати роль хімічної науки в розвитку народного господарства й житті людини; повторити відомості з курсу «Природознавство» про речовини та хімічні елементи
|
Демонстрації
- Взаємодія натрій гідрогенкарбонату з розчином оцтової кислоти.
- Утворення амоній хлориду («дим без вогню»).
- Зміна забарвлення індикаторів у різних середовищах
|
|
2
|
|
Короткі відомості з історії хімії
|
Розглянути основні етапи становлення хімії як науки; назвати найвидатніших хіміків та схарактеризувати їхні внески в науковий поступ; навести гіпотези щодо походження слова «хімія»; розвивати уявлення учнів про еволюцію знань; виховувати пізнавальний інтерес до предмета
|
Учні мають знати особливості розвитку хімії як науки, прізвища та здобутки найвидатніших науковців-хіміків; уміти пояснювати походження слова «хімія»
|
|
|
3
|
|
Спостереження та експеримент у хімії. Робота в хімічній лабораторії. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом. Правила безпеки під час роботи в лабораторії
|
Ознайомити учнів із правилами поведінки в кабінеті хімії, з правилами безпеки під час роботи з найбільш поширеним хімічним обладнанням; навчити виконувати найпростіші хімічні операції й надавати першу медичну допомогу в разі потрапляння їдких речовин в очі, на шкіру, до дихальних шляхів; ознайомити учнів з основними методами наукового пізнання в хімії — спостереженням та експериментом; розвивати уважність, уміння чітко висловлювати свою думку, виховувати свідоме ставлення до навчання
|
Учні мають знати правила поведінки й техніку безпеки на уроках хімії, під час демонстрацій, лабораторних і практичних робіт; уміти надавати першу медичну допомогу в разі потрапляння різних небезпечних речовин на шкіру, в очі й дихальні шляхи; навчитися розпізнавати основне хімічне обладнання та лабораторний посуд
|
|
|
4
|
|
Практична робота № 1. Правила безпеки під час занять у кабінеті хімії. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівальними приладами. Будова полум’я
|
Сформувати в учнів початкові навички практичної роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; закріпити знання правил техніки безпеки під час занять у кабінеті хімії; сформувати вміння використовувати лабораторний посуд, лабораторний штатив, нагрівальний прилад; ознайомити учнів із будовою полум’я; розвинути вміння проводити хімічний експеримент й аналізувати спостережувані явища, робити висновки в ході практичної роботи
|
Учні мають уміти називати правила техніки безпеки й давати необхідні коментарі до них; навчитися правильно формулювати мету своєї практичної діяльності; ознайомитися з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту
|
|
|
Тема 1. Початкові хімічні поняття
|
5
|
|
Речовина, матеріал, тіло. Фізичні властивості речовин
|
Розглянути поняття «тіло», «матеріал», «речовина» й навчити учнів їх розрізняти; розвивати уявлення про властивості речовин; сформувати в учнів уміння описувати фізичні властивості речовин, визначати речовини за цими властивостями; продовжити розвивати навички роботи з лабораторним устаткуванням
|
Учні мають уміти розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; описувати та визначати речовини за їхніми фізичними властивостями; називати подібні та відмінні ознаки різноманітних речовин
|
Лабораторний дослід 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин
|
|
6
|
|
Чисті речовини й суміші
|
Закріпити поняття про речовини, дати уявлення про чисті речовини й суміші (подібність та відмінності), навчити учнів розпізнавати їх, ознайомити з основними способами розділення сумішей; продовжити інформувати учнів щодо лабораторного устаткування й методики проведення досліду
|
Учні мають уміти розрізняти чисті речовини й суміші; встановлювати подібні ознаки та відмінності між речовинами й сумішами; описувати методи виділення індивідуальних речовин із сумішей; складати план розділення сумішей
|
|
|
7
|
|
Атоми, молекули, йони. Будова речовини
|
Поглибити знання учнів про атоми й молекули як структурні частинки речовини; дати поняття про йони як заряджені частинки; поглибити та узагальнити знання про будову атома; ознайомити учнів із молекулярною та немолекулярною будовою речовин, установити зв’язок між властивостями речовин та їхньою будовою
|
Учні мають уміти характеризувати частинки (атоми, молекули та йони), з яких побудовані речовини; описувати будову атома; визначати будову речовин за їхніми фізичними властивостями, і навпаки — фізичні властивості речовини за їхньою будовою
|
|
|
8
|
|
Хімічні елементи, їхні назви й символи. Поняття про Періодичну систему хімічних елементів Д. І. Менделєєва
|
Ознайомити учнів із символами й назвами хімічних елементів за сучасною українською номенклатурою; сформувати поняття про структуру Періодичної системи, принципи розташування хімічних елементів у таблиці; дати уявлення про поширення хімічних елементів у природі
|
Учні мають уміти характеризувати хімічний елемент як певний вид атомів; називати хімічні елементи за сучасною українською номенклатурою; записувати символи хімічних елементів; отримувати з Періодичної системи інформацію про хімічний елемент (назва, символ, порядковий номер, положення в періоді й групі, заряд ядра атома, кількість електронів)
|
|
|
9
|
|
Атомна одиниця маси. Відносна атомна маса хімічних елементів
|
Розширити знання учнів про Періодичну систему хімічних елементів; ознайомити їх із поняттями абсолютної й відносної атомної маси, одиницею вимірювання відносної атомної маси — атомною одиницею маси; навчити визначати відносну атомну масу за Періодичною системою хімічних елементів; закріпити знання про хімічний елемент, хімічну символіку
|
Учні мають уміти розрізняти поняття «маса атома» й «відносна атомна маса»; визначати й порівнювати відносні атомні маси хімічних елементів за Періодичною системою
|
|
|
10
|
|
Багатоманітність речовин. Прості й складні речовини. Метали й неметали
|
Сформувати в учнів уявлення про прості й складні речовини; навчити розрізняти поняття «складна речовина» й «суміш речовин», «проста речовина» й «хімічний елемент»; ознайомити учнів із початковою класифікацією простих речовин (метали й неметали); навчити розрізняти металічні й неметалічні елементи за їхнім положенням у Періодичній системі хімічних елементів; навчити учнів аналізувати будову простих і складних речовин
|
Учні мають уміти розрізняти прості й складні речовини, метали й неметали за їхнім положенням у Періодичній системі; аналізувати якісний склад простих і складних речовин; встановлювати зв’язок між будовою та властивостями речовин
|
Лабораторний дослід 2. Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин
|
|
11
|
|
Хімічні формули речовин
|
Закріпити знання учнів про прості й складні речовини; сформувати уявлення про спосіб записування складу речовини з використанням хімічних символів та індексів; навчити учнів читати хімічні формули речовин, визначати їхній якісний та кількісний склад; ознайомити з поняттями «формульна одиниця», «хімічна формула», «індекс», «коефіцієнт»
|
Учні мають уміти записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; читати формули речовин; аналізувати якісний та кількісний склад речовини за хімічною формулою
|
|
|
12
|
|
Валентність хімічних елементів. Визначення валентності за формулами бінарних сполук
|
Сформувати в учнів поняття про валентність; ознайомити зі сталою й змінною валентністю окремих атомів; навчити учнів визначати валентність елементів за формулами бінарних сполук; показати можливі способи визначення валентності за Періодичною системою хімічних елементів
|
Учні мають уміти характеризувати валентність як здатність атомів утворювати хімічні сполуки; ознайомитися зі значеннями валентностей окремих атомів; знати найпростіші способи визначення валентності за Періодичною системою; визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках
|
|
|
13
|
|
Валентність хімічних елементів. Складання хімічних формул бінарних сполук за валентністю елементів
|
Закріпити поняття «валентність елементів», сформувати вміння складати формули бінарних сполук за валентністю елементів; перевірити навички учнів визначати валентність хімічних елементів за формулами сполук
|
Учні мають уміти складати хімічні формули бінарних сполук і визначати за ними валентності атомів хімічних елементів; поглибити знання про зміст хімічної формули, будову простих і складних речовин
|
|
|
14
|
|
Контрольна робота № 1
|
Перевірити рівень навчальних досягнень учнів із теми «Початкові хімічні поняття»; з’ясувати рівень засвоєння основних понять, термінів і правил
|
|
|
|
15
|
|
Відносна молекулярна маса речовини
|
Сформувати в учнів уявлення про відносну молекулярну масу та відносну формульну масу; поглибити знання учнів про прості й складні речовини; навчити обчислювати відносну молекулярну масу простих і складних речовин за їхніми формулами
|
Учні мають навчитися обчислювати відносну молекулярну й відносну формульну масу речовин за хімічними формулами; уміти пояснювати відмінність між термінами «відносна молекулярна маса» і «відносна формульна маса»
|
|
|
16
|
|
Масова частка елемента в речовині
|
Сформувати в учнів уявлення про масову частку елемента в речовині; продовжити розвивати вміння учнів складати хімічні формули, обчислювати відносні молекулярні маси речовин; навчити визначати масові частки елементів у складних речовинах
|
Учні мають закріпити знання про хімічні формули й навички обчислення відносної молекулярної маси; поглибити знання з математики в ході обчислення масової частки елемента в складній речовині; навчитися розв’язувати задачі на обчислення масової частки елемента в складі речовини й масових співвідношень елементів у складній речовині
|
|
|
17
|
|
Розв’язування задач
|
Узагальнити й розширити знання учнів, пов’язані з поняттям «хімічна формула»; формувати вміння обчислювати масові частки елементів за формулами речовин і, навпаки, визначати формули речовин за масовими частками елементів, які входять до складу їхніх молекул
|
Учні мають систематизувати й закріпити знання про хімічні формули, якісний та кількісний склад речовин; уміти розв’язувати задачі, у яких ключовим є поняття «масова частка»
|
|
|
18
|
|
Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин
|
Сформувати в учнів уявлення про фізичні й хімічні явища, їхні відмінності; розвивати вміння встановлювати ознаки хімічних реакцій та умови, необхідні для їх виникнення й перебігу; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини
|
Учні мають з’ясувати істотні відмінності між фізичними й хімічними явищами; навчитися описувати зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції; визначати умови виникнення й перебігу хімічних реакцій; наводити приклади застосування й ролі хімічних реакцій у житті людини
|
Лабораторний дослід 3. Спостереження хімічних реакцій.
Демонстрація
- Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випадінням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом
|
|
19
|
|
Практична робота № 2. Дослідження фізичних і хімічних явищ
|
Поглибити знання учнів про фізичні й хімічні явища, сформувати уявлення про способи визначення твердості речовин, розчинності речовин у рідинах, температури кипіння рідин і плавлення твердих тіл; продовжити формувати в учнів навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання з техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії
|
Учні мають закріпити знання про фізичні й хімічні явища, умови їх перебігу, ознаки хімічних реакцій; уміти формулювати мету своєї практичної діяльності, проводити експериментальну роботу й робити відповідні висновки
|
|
|
20
|
|
Закон як форма наукових знань. Закон збереження маси речовини
|
Ознайомити учнів із законом збереження маси речовини в хімічних реакціях; розкрити сутність хімічних реакцій; висвітлити роль А. Л. Лавуазьє та М. В. Ломоносова у відкритті закону збереження маси речовини; пояснити значення цього закону в хімії як однієї з форм узагальнення наукових знань про природу
|
Учні мають уміти характеризувати закон як істотну закономірність перебігу хімічних явищ; наводити докази закону збереження маси речовини в хімічних реакціях; обчислювати маси речовин, що беруть участь у хімічних реакціях, на основі закону збереження маси речовини
|
Демонстрація
- Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин
|
|
21
|
|
Хімічні рівняння
|
Сформувати в учнів поняття про хімічні рівняння; закріпити знання учнів про закон збереження маси речовини, навчити пояснювати його, підтверджуючи теоретичні відомості обчисленнями; формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій та розставляти в них коефіцієнти
|
Учні мають уміти характеризувати хімічне рівняння як умовний запис хімічної реакції; складати й читати рівняння хімічних реакцій, розставляти коефіцієнти на основі закону збереження мас
|
|
|
22
|
|
Контроль знань із теми «Початкові хімічні поняття»
|
Визначити рівень навчальних досягнень учнів із теми «Початкові хімічні поняття: валентність, хімічні формули, молярна маса, рівняння хімічних реакцій»
|
|
|
|
Тема 2. Прості речовини: метали і неметали
|
23
|
|
Оксиген. Кисень: склад молекули й фізичні властивості
|
Закріпити вміння учнів розрізняти поняття «елемент» і «проста речовина» на прикладі Оксигену й кисню; ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його фізичними властивостями, з поширеністю Оксигену в природі.
|
Учні мають уміти характеризувати хімічний елемент Оксиген, виходячи з його положення в Періодичній системі; уміти пояснювати, у чому полягає відмінність між хімічним елементом і простою речовиною; знати історію відкриття кисню, склад його молекули й фізичні властивості; усвідомити, що Оксиген — один із найважливіших елементів у природі
|
|
|
24
|
|
Добування кисню в лабораторних умовах та в промисловості. Реакції розкладу. Поняття про каталізатор
|
Ознайомити учнів зі способами добування кисню в лабораторних умовах та в промисловості; сформувати уявлення про реакції розкладу та каталізатори на прикладі способів добування кисню; поглибити знання учнів про кисень як просту речовину, його фізичні властивості
|
Учні мають уміти описувати способи добування кисню в промисловості та лабораторії; розпізнавати реакції розкладу; усвідомити роль каталізаторів у хімічних реакціях
|
Демонстрації
- Добування кисню з калій перманганату.
- Добування кисню з гідроген пероксиду.
- Добування кисню витисненням води.
- Виявлення наявності кисню
|
|
25
|
|
Хімічні властивості кисню. Реакції сполучення
|
Ознайомити учнів із хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вугіллям, сіркою, фосфором; сформувати поняття про оксиди; закріпити й поглибити знання учнів про хімічні реакції; скоригувати вміння складати рівняння хімічних реакцій; дати уявлення про реакції сполучення; розвивати спостережливість і вміння робити висновки
|
Учні мають уміти наводити приклади рівнянь хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості кисню; визначати оксиди як бінарні сполуки Оксигену; розпізнавати реакції сполучення
|
Демонстрація
- Спалювання неметалів (фосфору, сірки) у повітрі й кисні
|
|
26
|
|
Практична робота № 3. Добування кисню в лабораторії й вивчення його властивостей
|
Закріпити знання учнів про способи добування й властивості кисню; сформувати навички добування кисню за допомогою лабораторних методів, розпізнавання кисню, збирання кисню шляхом витиснення повітря; продовжити формувати навички роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання з техніки безпеки під час занять у кабінеті хімії
|
Учні мають навчитися збирати кисень шляхом витиснення повітря й води; уміти наводити рівняння відповідних хімічних реакцій і робити висновки в ході виконання практичних завдань
|
|
|
27
|
|
Поняття про окиснення й горіння. Умови виникнення та припинення горіння
|
Сформувати в учнів поняття про окиснення й горіння, порівняти процеси горіння та повільного окиснення; пояснити умови виникнення та припинення горіння, механізм дії засобів пожежогасіння, заходи протипожежної безпеки в побуті й на виробництві; розвивати вміння учнів складати рівняння хімічних реакцій взаємодії кисню з простими речовинами, а також формули бінарних сполук
|
Учні мають розширити свої уявлення про оксиди як продукти горіння, процес горіння, мимовільне окиснення, вибух; знати умови виникнення й припинення горіння з метою своєчасних та кваліфікованих дій під час пожежогасіння; наводити приклади засобів пожежогасіння, які можна використовувати в лабораторіях, на виробництві та в побуті
|
|
|
28
|
|
Кругообіг Оксигену в природі. Застосування кисню, його біологічна роль
|
Сформувати в учнів уявлення про кругообіг елементів у природі на прикладі Оксигену; ознайомити учнів із застосуванням кисню в побуті та промисловості; з’ясувати біологічну роль кисню; узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічний елемент Оксиген та просту речовину кисень; поглибити знання про процеси горіння й окиснення
|
Учні мають зрозуміти, що кругообіг Оксигену в природі здійснюється переважно в процесах фотосинтезу та дихання й горіння; усвідомлювати біологічну роль кисню; наводити приклади застосування кисню в побуті й промисловості
|
|
|
29
|
|
Ферум. Поширеність Феруму в природі. Залізо. Фізичні властивості заліза
|
Сформувати в учнів уявлення про властивості хімічного елемента Феруму й простої речовини заліза; поглибити знання учнів про елементи-метали й прості речовини на прикладі Феруму та заліза; ознайомити учнів із поширеністю Феруму в природі
|
Учні мають знати історію відкриття заліза; уміти характеризувати хімічний елемент Ферум за його положенням у Періодичній системі; розуміти різницю між Ферумом та залізом; встановити відмінності між фізичними властивостями металу заліза та неметалу кисню
|
Лабораторний дослід 4. Вивчення фізичних властивостей заліза.
|
|
30
|
|
Хімічні властивості заліза. Застосування заліза. Руйнування (іржавіння) заліза в природних умовах
|
Ознайомити учнів з основними хімічними властивостями заліза та сферами його застосування; пояснити відмінності хімічних властивостей металів і неметалів; поглибити знання учнів про хімічні явища на прикладі іржавіння заліза та сформувати уявлення про способи захисту від такого руйнування; розвивати вміння характеризувати хімічні властивості речовин за допомогою хімічних реакцій
|
Учні мають уміти наводити рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості заліза; звернути увагу на відмінність хімічних властивостей металу заліза й неметалу кисню; описувати процес корозії, її причини та способи захисту від неї; наводити приклади застосування заліза з огляду на його фізичні властивості
|
Демонстрації
- Взаємодія заліза із сіркою.
- Спалювання заліза в кисні
|
|
31
|
|
Контрольна робота № 2
|
Перевірити рівень навчальних досягнень учнів із теми «Прості речовини: метали й неметали»; з’ясувати рівень засвоєння основних понять, термінів і правил
|
|
|
|